Współpraca

wtorek, 14 czerwca 2016

Łąka: Pracowite pszczółki - konspekt zajęć w przedszkolu

W ubiegłym tygodniu gościła u nas łąka :) 
Zdaję sobie sprawę z tego, że ten temat poruszany jest zazwyczaj w maju, jednak u nas maj był bardzo pracowitym miesiącem i nie dałabym rady zrealizować wszystkich swoich planów dotyczących tematu "Łąki" w takim stopniu, w jakim sobie zamierzyłam, dlatego też zostawiłam go sobie na luźniejsze dni.
Nie uda mi się zaprezentować na blogu wszystkich konspektów zajęć, czy wszystkich przeprowadzanych zabaw, bo niestety, nie miałam sposobności uwiecznienia ich na zdjęciach. 
Jednak kilka z nich  udało mi się sfotografować. 
Niektóre nie są najlepszej jakości, jednak chcę się z Wami nimi podzielić :)

II.
1. „Pszczółka"- zabawa integracyjna
Zabawa w kole przy wykorzystaniu rymowanki:  „Pszczółka śpi w ogrodzie 123, Ubrudzona w miodzie 123. Kogo dotknie mała pszczoła, musi wejść do koła".

2.  „Przygoda małej pszczółki”- opowiadanie C. Lewandowska

Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek. Pamiętaj Maju, nie oddalaj się bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów.
Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła się, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I .... rozpłakała się. Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku - ula? Nie pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła?
- Dzień dobry mała dziewczynko, co ty sama tu robisz? Jestem trzmiel Felek, dlaczego płaczesz?
- Ja jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam.- I Maja się znowu rozpłakała.
- Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę. Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem.
I trzmiel Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Pszczółka podziękowała bąkowi i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny pomimo pracy podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów 

3. Rozmowa nt.: treści opowiadania.

4. „ Pszczoły i kwiat”- zabawa matematyczna.
 
Kochani, wybierzemy się teraz na wycieczkę na naszą łąkę. Zobaczcie, mamy tutaj rodzinę pszczółek. Po wyczerpującym dniu pracy, postanowiły one sobie odpocząć w pobliżu tego dużego kwiatka. Chciałabym, żebyście umieścili pszczółki w wybranym przez siebie miejscu w stosunku do  tego kwiatka. Każdy z Was wybierze sobie pszczółkę, wybierze dla niej imię : możecie nazwać je swoim imieniem lub wymyślić inne ( dz. wybiera wizytówkę ze swoim imieniem lub pustą wizytówkę i zapisuje na niej mazakiem suchościernym wybrane imię- n-l pomaga w razie problemów z poprawnym zapisem). Powiedzcie , gdzie Wasza pszczółka odpoczywa- nad kwiatkiem ,na kwiatku, na trawie  pod kwiatkiem, na krawce z prawej/lewej strony kwiatka. Pozwólcie, że ja zaczną. Moja pszczółka ma na imię Milenka i odpoczywa sobie na kwiatku. Teraz Wasza kolej.




5. „Pracowite pszczółki”-  zabawa z chustą Klanzy. 
 
Do przeprowadzenia zabawy potrzebne nam będzie:
- chusta animacyjna Klanzy,
- klamerki,
- małe pompony,
- wytłaczanki po jajkach pomalowane na żółto,
- wersja instrumentalna piosenki "Lata mucha" z płyty Klanzy "Kiedy maluchy zamieniają się w zuchy"

N-l rozdaje dzieciom klamerki. Dzieci (pszczółki), biegają po obwodzie chusty (kwiat)  Na zmianę w muzyce (w momencie, kiedy powinna pojawić się tekst piosenki) pszczółki wskakują na chustę i zbierają pomponiki (nektar) za pomocą klamerek i przenoszą na plaster miodu (wytłaczanka z jajek).
Zadaniem pszczółek jest wypełnienie całej wytłaczanki "nektarem" i zrobienie przepysznego plastra miodu.
Można wprowadzić element współzawodnictwa, podzielić dz. na drużyny ( ja tak zrobiłam- chłopcy vs dziewczynki) i sprawdzić, które pszczółki  szybciej i efektywniej pracują :)



 
 




6. „Ul”- praca przestrzenna

Opis znajdziecie klikając w zdjęcie :)

https://boberkowy-world.blogspot.com/2019/05/ul-praca-przestrzenna.html

III.

1. „Lata pszczoła”- zabawa ruchowa w oparciu o „Lata mucha” Klanzy


I. Lata pszczoła, lata pszczoła, lata pszczoła dookoła. Sio!
Lata pszczoła, lata pszczoła, lata pszczoła koło nosa. Sio!
Lata pszczoła, lata pszczoła, lata pszczoła koło czoła. Sio!
Bo ta pszczoła, bo ta pszczoła, bo ta pszczoła jest wesoła.
 

II. Lata pszczoła, lata pszczoła, lata pszczoła koło głowy. Sio!
Lata pszczoła, lata pszczoła, lata pszczoła koło brody. Sio!
Lata pszczoła, lata pszczoła, lata pszczoła koło oka. Sio!
Patrzy na mnie, patrzy na mnie, patrzy na mnie gdzieś z wysoka.
 

III. Lata pszczoła, lata pszczoła, lata pszczoła koło nogi. Sio!
Lata pszczoła, lata pszczoła, lata pszczoła koło stopy. Sio!
Lata pszczoła, lata pszczoła, lata pszczoła koło brzucha. Sio!
Zaraz wleci, zaraz wleci, zaraz wleci do fartucha.
 
2. „Jak powstaje miód”- filmik edukacyjny. 

Zapoznanie z etapami powstawania miodu pszczelego.

3. "Miodem smarowane"- degustacja

Niestety, nam nie udało się przy omawianiu tego tematu, takowej degustacji przeprowadzić. Ale z przyjemnością, wspominaliśmy ubiegłoroczne obchody Dnia Pluszowego Misia, podczas których, w towarzystwie naszych pluszowych przyjaciół, pałaszowaliśmy wafle z miodem :)





Pomysł na wykonanie pracy plastycznej z pszczołami i ulem w roli głównej, znajdziecie TUTAJ



2 komentarze:

  1. witaj :) nie ładuje mi się żaden link odnośnie pracy plastycznej z pszczołami i ulem "TUTAJ"

    OdpowiedzUsuń
  2. Zajęcia przeprowadzone, dzieci zachwycone, troszkę musiałam zmodyfikować zabawę z chustą... Brak pomponików☺️ wykorzystałem pocięte kolorowe słodki i zabawa się udała. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń